سئو یا Search Engine Optimization

seo wordpress
دیجیتال مارکتینگ, سئو

سئو یا Search Engine Optimization همان طوری که اطلاع دارید به صورت عامیانه به آن SEO یا بهینه سازی موتور جستجو و یا بهینه سازی سایت هم گفته می شود و در اصل از آن برای بهتر دیده شدن وب سایت توسط موتورهای جستجو و رسیدن به صدر جستجوهای گوگل استفاده می شود.

سئو فرآیند ساده و راحتی نیست و بیشتر شبیه به یک علم است و نیاز به دانش زیاد، علم پیش زمینه ای و از همه مهم تر صبر و تحمل زیاد دارد چرا که یک عمل زمان بر و طولانی است و از آن طرف هم موتورهای جستجوی گوگل به صورت مداوم الگوریتم های رتبه بندی خودش را تغییر می دهد و این بر عهده متخصص سئو است که اطلاعات خودش را در این زمینه به روز نگه دارد.

نقش شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

لینک سازی در شبکه های اجتماعی

(موضوع بلاگ: سئو یا Search Engine Optimization)

منظور ما از شبکه های اجتماعی همان برنامه ها، اپلیکیشن ها، سرویس ها و سایت هایی هستند که این امکان را برای کاربران فراهم می سازند تا خیل عظیمی از افراد در سرتاسر دنیا با هم ارتباط برقرار کنند. در این شبکه های اجتماعی به راحتی می توانید مطالب خود اعم از تصاویر، متن، کلیپ های صوتی، کلیپ های تصویری و یا فایل ها و اسناد خودتان را با دیگر افراد به اشتراک بگذارید.

شبکه هایی همچون اینستاگرام (محبوب ایرانی ها)، تلگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین، واتساپ و غیره به عنوان پرطرفدارترین و مهم ترین اپلیکیشن هایی هستند که مردم سراسر دنیا از آن برای برقراری ارتباط استفاده می کنند و در حال حاضر هم با هوشمندتر شدن گوشی های همراه دسترسی افراد به این شبکه بیشتر از قبل شده است.

شبکه های اجتماعی

یکی از روش هایی که در این مسیر می تواند به سئو سایت شما و همچنین افزایش رتبه سایت تان در نتایج جستجو کمک شایانی کند، فعالیت مداوم به عنوان یکی از عضوهای اصلی در شبکه های اجتماعی است. شاید فعالیت و استفاده از این شبکه ها به صورت مستقیم باعث سئو یا Search Engine Optimization سایت نشود اما قطعاً به صورت غیر مستقیم می تواند بهترین راه حل برای ارتقاء رتبه وب سایت به نسبت رقبا در نتایج جستجوی گوگل باشد.

چگونگی این ارتقاء رتبه به شرح زیر است:

  • بدون شک شبکه های اجتماعی مکانی کاملاً مناسب برای معرفی وب سایت، معرفی خدمات و محصولات است تا به این وسیله کاربران با کسب و کار شما آشنا شوند
  • با به اشتراک گذاری مطالب به راحتی می توانید بازدید کننده و ترافیک زیادی را جذب کسب و کار اینترنتی تان کنید
  • ساخت یک اکانت با نام سایت خودتان در شبکه های اجتماعی می تواند باعث دیده شدن و در نهایت افزایش بازدید کننده و ترافیک سایت شود
  • فعالیت مداوم در شبکه های اجتماعی می تواند سایت تان را به یک برند معروف و مشهور تبدیل کند
  • شبکه های اجتماعی به صورت غیر مستقیم روی سئو سایت تأثیرگذار است اما به صورت مستقیم روی افزایش بازدید سایت تأثیر می گذارد
  • ایجاد تعامل بین شما و کاربران در شبکه های اجتماعی که بیشتر به صورت پرسش و پاسخ و ارسال کامنت انجام می شود به مرور زمان روی سئو سایت تأثیرات مثبتی می گذارد
  • قرار دادن و باز نشر کردن مطالب در تمامی شبکه های اجتماعی باعث ایندکس شدن سریع تر مطالب در موتورهای جستجو به خصوص گوگل می شود و یکی از مزیت های این مورد این است که موتورهای جستجو متوجه این مورد می شوند که نویسنده این مطلب شما هستید به خاطر اینکه خیلی سریع تر از دیگران آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اید

بک لینک چیست و چه تأثیری روی سئو سایت ها دارد؟

link-building

Back link

یکی از بخش های مهمی که تأثیر زیادی روی سئو سایت می گذارد بحث بک لینک است که در اصل یکی از قسمت های سخت و صد البته زمان بر سئو و بهینه سازی سایت هم به شمار می رود. بک لینک یا به اصطلاح همان لینک سازی در اصل به فرآیند دریافت لینک به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از دیگر سایت های اینترنتی به شمار می رود و منظور ما از لینک، تصاویر یا متن هایی است که کاربر با کلیک بر روی آن به صفحه ای که از پیش تعیین کرده اید، منتقل می شود.

ربات ها و خزنده های گوگل اشراف کامل به تمام سایت های دنیا دارند و به صورت روزانه به تمامی سایت ها مراجعه می کنند و تمامی لینک های موجود در صفحات از لینک های داخلی گرفته تا لینک های خارجی را ایندکس می کنند و اگر تعداد این بک لینک هایی که در دیگر صفحات ایجاد می کنید بیشتر شود به مرور زمان رتبه سایت تان در نتایج جستجو بهبود پیدا خواهد کرد.

2 نکته مهم در ایجاد بک لینک

  • نکته اول: هر چقدر سایت های بیشتر و از همه مهم تر معتبرتری به صفحات سایت شما بک لینک بدهند، شانس شما برای به دست آوردن بهترین جایگاه در نتایج جستجو بیشتر خواهد شد
  • نکته دوم: ربات ها و خزنده های گوگل، صفحات دیگر سایت ها را به صورت روزانه بررسی کرده و براساس لینک های موجود در آن ارزش و اعتبار صفحات لینک شده را تشخیص می دهد

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی در بحث سئو

در بحث سئو لینک سازی به دو بخش اصلی تقسیم بندی می شود که هر کدام تفاوت های مهمی با هم دارند:

  • لینک سازی داخلی

در اصل به این نوع لینک سازی، لینک بیلدینگ هم گفته می شود که همان ایجاد بک لینک میان صفحات سایت است. تصور کنید یک مطلب در مورد سئو و بهینه سازی سایت به تازگی ایجاد کرده اید. برای اینکه کاربران را بیشتر در سایت نگه دارید و بانس ریت سایت یا همان نرخ خروج کاربر از سایت کمتر شود می توانید به وسیله لینک سازی داخلی به مطالب قدیمی تر لینک دهی کنید. با این کار ربات های گوگل متوجه می شوند که از پیش مقاله ای مرتبط با این مقاله ایجاد شده است.

  • لینک سازی خارجی

در بحث لینک سازی خارجی به دو صورت می توان بک لینک دریافت کرد:

  • خودتان به صورت شخصی وارد سایت های دیگر شوید و اقدام به ثبت لینک کنید که این مورد به دلیل پیدا کردن منبع یک مقدار زمان بر خواهد بود.
  • دیگر سایت ها بدون دخالت شما به سایت تان لینک بدهند و این یکی از رایگان ترین و بی دردسرترین نوع بک لینک گرفتن است

ارزش یک بک لینک چگونه توسط گوگل تعیین می شود؟

به طور حتم بک لینک هایی که از سایت های متفاوت دریافت می کنید از نظر گوگل ارزش و اعتبار یکسانی ندارند و گوگل در این مسیر تلاش می کند فاکتورهای متفاوتی را برای تعیین ارزش بک لینک های ایجاد شده معرفی کند که در زیر به مهم ترین این فاکتورها اشاره می کنیم:

فاکتور اول: اعتبار دامنه یا  Domain Authority(دامین اتوریتی)

در بحث اعتبار دامنه یا همان دامین اتوریتی فاکتورهای زیادی وجود دارد که اعتبار یک دامنه به واسطه آن ارزش گذاری شود. فاکتورهایی مانند

  • عمر دامنه
  • نوع دامنه
  • مدت زمان تمدید دامنه (یکساله، 5 ساله، 10 ساله)
  • تعداد لینک های خروجی که به دیگر سایت ها داده شده
  • تعداد بک لینک های دریافتی از دیگر سایت ها
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • در شبکه های اجتماعی و دیگر سایت ها، کاربران زیادی به برند شما اشاره کرده باشند
  • کاربران زیادی نام کسب و کار شما را در گوگل جستجو کنند

و خیلی از موارد دیگر و به طبع هر چه اعتبار و ارزش سایت و دامنه ای که از آن لینک دریافت کرده باشید بیشتر باشد قطعاً ارزش بک لینک دریافتی هم بیشتر خواهد بود و صد البته تأثیر آن بر جایگاه و رتبه بندی سایت تان هم بیشتر خواهد بود.

فاکتور دوم: اعتبار صفحه یا Page Authority (پیج اتوریتی)

ارزش گذاری یک صفحه یا اعتبار صفحه یا به اصطلاح پیج اتوریتی شباهت زیادی به دامین اتوریتی (اعتبار دامنه) دارد اما فرق اصلی آن این است که این ارزش گذاری برای یک صفحه خاص محاسبه می شود و این امکان وجود دارد که دامین اتوریتی یک سایت بسیار بالا باشد اما صفحه ای که شما از آن بک لینک دریافت کرده اید از اعتبار پایینی برخوردار باشد و میزان اعتبار یک صفحه بیشتر بر اساس لینک سازی داخلی سایت مبدأ به همان صفحه و بک لینکی که شما به صورت مستقیم از همان صفحه ایجاد کرده اید، مشخص می شود.

فاکتور سوم: تعداد لینک های خروجی به دیگر سایت ها

ارزش و اعتبار یک دامنه یا یک صفحه از سایت زمانی افزایش پیدا می کند که تعداد بک لینک های ورودی زیاد و از آن طرف تعداد بک لینک های خروجی که به دیگر سایت ها می دهید، کم باشد. این امکان وجود دارد که دامنه ای که شما از آن لینک گرفته اید به دیگر سایت هم لینک داده باشد و هر چه تعداد این لینک ها بیشتر باشد به طبع ارزش دامنه و ارزش صفحه هم کمتر خواهد شد.

به طور مثال سایت ویکی پدیا را در نظر بگیرید. این سایت تعداد لینک های خروجی بسیار کمی دارد و از آن طرف تعداد بک لینک هایی که دیگر سایت ها به آن می دهند بسیار زیاد است و همین باعث شده تا ارزش دامنه و ارزش صفحه این سایت بسیار بالا باشد.

فاکتور چهارم: میزان ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده

میزان ارتباط موضوعی بین سایت شما و سایتی که از آن بک لینک دریافت می کنید یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی سایت در نتایج جستجو است و به طبع گوگل هم توجه ویژه ای به آن دارد. به طور مثال اگر سایت شما در حیطه سئو و بهینه سازی سایت فعالیت می کند اما بک لینک هایی که دریافت کرده اید بیشتر از انجمن ها و فروم ها باشد به طبع ارزش و اعتبار زیادی برای شما در بر نخواهد داشت. اما اگر بک لینک هایی که دریافت کرده اید از سایت هایی مرتبط با موضوع سئو، بهینه سازی سایت، کسب و کار اینترنتی و غیره باشد قطعاً اعتبار و ارزش بیشتری برای رتبه سایت شما در نتایج جستجو خواهد داشت.

فاکتور پنجم: محل قرارگیری بک لینک

یکی دیگر از فاکتورهای مهم سئو برای ارزش گذاری بک لینک هایی که از دیگر سایت ها دریافت می کنید، محل قرارگیری بک لینک در سایت است. این لینک ها می تواند در بخش پروفایل، امضاء، سایدبار، فوتر، متن مقاله و غیره باشد که در این میان لینک هایی که در متن مقاله و محتوای تولید شده و با کلمه کلیدی مورد نظرتان ایجاد می شود به نسبت دیگر لینک ها ارزش و اعتبار بیشتری دارد.

یک نکته مهم:

لینک هایی که در فوتر یا سایدبار یک سایت قرار داده می شود به طور معمول در تمامی صفحات سایت نمایش داده می شود که به اصطلاح به این لینک ها Site wide هم گفته می شود. اما نکته مهم این است که بک لینک هایی که در تمامی صفحات نمایش داده می شود می تواند یک عامل برای تشخیص خریداری شدن آن توسط ربات های گوگل باشد و قطعاً با تکرار زیاد آن توسط الگوریتم پنگوئن جریمه خواهد شد. پس حتماً به این نکته دقت کنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه تأثیری روی سئو سایت دارد؟

on-page SEO - off-page SEO

(موضوع بلاگ: سئو یا Search Engine Optimization)

دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) یا بازاریابی دیجیتالی به فعالیت هایی گفته می شود که بزرگترین هدفش تبلیغ خدمات و محصولات به وسیله ابزارهای دیجیتال است و به نوعی فعالیت هایی که در این حیطه انجام می شود خیلی گسترده و وسیع است.

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ نه تنها برای کسب و کارهای اینترنتی بلکه برای هر کسب و کار فیزیکی و سنتی که به فکر سود بیشتر در دنیای اینترنت است، کاربرد دارد و با استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتالی که در زیر به آن اشاره می کنیم به راحتی هر کسب و کاری می تواند به سودهای زیادی دست پیدا کند.

ابزار اول: استفاده از شبکه های اجتماعی و اهمیت آن در سئو

خیلی از افرادی که شبکه های اجتماعی استفاده می کنند از قدرت و تأثیر آن بر سئو سایت خبر ندارند. اشخاص و شرکت ها می توانند با راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی محصولات و خدمات شان را در این شبکه ها به دیگران معرفی کنند و از این راه درآمد کسب کنند.

ابزار دوم: سئو (seo) و بهینه سازی سایت

یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، سئو و بهینه سازی سایت است که یکی از بهترین روش ها در این زمینه به شمار می رود. اما نکته مهم این است که رقابت زیادی در بحث سئو وجود دارد و به طبع کار آسانی پیش رو نخواهید داشت اما به هر حال این روش یکی از روش های رایگان اما زمان بر برای دیده شدن کسب و کار است.

ابزار سوم: تولید محتوا یا همان بازاریابی محتوا و اهمیت آن در سئو

تولید محتوا یکی از ارزشمندترین فعالیت هایی است که هر سایتی که در حوزه اینترنت فعالیت می کند به آن نیاز دارد که تأثیر بسیار زیادی روی سئو سایت دارد و فرقی نمی کند که سایت کوچک و کم بازدید و یا سایتی بزرگ و پربازدید داشته باشید. به هر حال در این نوع بازاریابی آنلاین، تولید محتوا سعی می شود در اولویت کاری قرار گیرد و بر اساس نیاز مخاطب تولید و منتشر شود و به طبع یکی از قدرتمندترین روش ها در دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید.

اگر کاربر به محتواهای تولید شده توسط شما اعتماد کند به مرور زمان به محصولات و خدمات پولی شما هم اعتماد خواهد کرد و به یکی از مشتری های دائم کسب و کارتان تبدیل خواهد شد و این قدرت دیجیتال مارکتینگ است که نبایستی آن را دست کم گرفت.

ابزار چهارم: بازاریابی ویدئویی و تأثیر آن در سئو  (Video Marketing)

این روزها ویدیو یکی از تأثیرگذارترین بخش های دیجیتال مارکتینگ که صد البته تأثیر خیلی زیادی هم روی سئو و رتبه بندی در نتایج جستجوی گوگل دارد، بحث بازاریابی به وسیله ویدیو یا به اصطلاح همان ویدیو مارکتینگ است. خودتان تصور کنید که اعتماد کردن به شخصی که در ویدیو صحبت می کند بیشتر است یا مقاله ای که به صورت متنی مطالعه می کنید؟

قطعاً این روزها استفاده از ویدیو مارکتینگ به عنوان یک ابزار قدرتمند و تأثیرگذار در بازاریابی دیجیتال به شمار می رود که حس کاملاً بهتری هم به نسبت دیگر ابزارهای آنلاین به کاربر القاء می کند و شاید تا مدت ها پیش کاربران علاقه ای به این نوع بازاریابی از خودشان نشان نمی دادند اما در حال حاضر کاربران به این سمت حرکت کرده اند و از قدرت این ابزار برای بهبود سئو سایت شان استفاده می کنند.

ابزار پنجم: بازاریابی ایمیلی  (Email Marketing)

بازاریابی ایمیلی  

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از ابزارهایی است که تمامی کسب و کارهای موفق از آن استفاده کرده اند و در واقع بازاریابی از طریق ایمیل موفقیت هر کسب و کاری را می تواند تا حدود خیلی زیادی تضمین کند. به وسیله این نوع بازاریابی به راحتی می توانید مخاطبین بیشتری را به سمت کسب و کارتان هدایت کنید و این مورد روی بهبود شرایط سئو یا Search Engine Optimization سایت بی تأثیر نخواهد بود.

یکی از دلیل هایی که از ایمیل مارکتینگ برای به عنوان بازاریابی آنلاین استفاده می شود، مقرون به صرفه بودنش به نسبت دیگر روش های بازاریابی است و نیاز به سرمایه زیادی ندارد و از همه مهم تر اینکه بازگشت سرمایه بالایی هم به نسبت دیگر روش ها از خودش نشان می دهد.

ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت و تأثیر آن بر سئو

ریسپانسیو یا به اصطلاح واکنش گرا بودن سایت یعنی وب سایت در هر صفحه نمایش از دستگاه های متفاوت از گوشی های همراه گرفته تا تبلت، لپ تاپ، فبلت و یا کامپیوترهای شخصی به همان اندازه صفحه نمایش در بیاید. به طور مثال اگر وب سایت را در گوشی های همراه باز می کنید به اندازه همان صفحه نمایش گوشی سایت را نمایش دهد. این مورد خیلی برای کاربر و گوگل مهم است و صد البته هر چیزی که کاربر پسند باشد روی سئو هم تأثیرگذار خواهد بود.

تأثیری که ریسپانسیو بودن روی سئو سایت دارد

همان طوری که می دانید گوگل هر از چند گاهی الگوریتم ها و قوانینش را تغییر می دهد و در حال حاضر یکی از اصول کلیدی در طراحی سایت که جزئی از الگوریتم ها و قوانین گوگل هم شده، ریسپانسیو بودن یا به اصطلاح واکنش گرا بودن سایت نسبت به صفحات نمایشگر گوشی های همراه است و این نشان از با اهمیت بودن این موضوع هم برای گوگل و هم برای موتورهای جستجو است و قطعاً زمانی که موضوعی برای گوگل اهمیت داشته باشد روی سئو هم بی تأثیر نخواهد بود و صد البته یکی از این تأثیرها تغییر رتبه در نتایج جستجوی گوگل است.

نقشه سایتXML  چیست و چه تأثیری روی سئو دارد؟

off-page SEO

تا مدت ها پیش، بیشتر سایت ها به خصوص وب سایت های دولتی سعی کردند از نقشه سایت (Sitemap) برای پیوند در صفحات اصلی خود، استفاده کنند که این نقشه به طور معمول لیستی از تمامی صفحات سایت را در بر داشت و این روزها خیلی از وب سایت دارای نقشه هایHTML  هستند. اما در حال حاضر نقشه های سایت به جای اینکه به صورت HTML باشند بیشتر سعی می شود در قالب XML منتشر شوند و مهم ترین نکته در منتشر کردن آن این است که موتورهای جستجو مد نظر آنها هستند نه افراد.

اگر هنوز متوجه این موضوع نشدید و سوالات زیادی در ذهن شما نقش بسته این امکان دارد که از خودتان بپرسید که بالاخره نقشه سایت چیست؟

باید عنوان کنیم که نقشه سایت در اصل لیستی از صفحات وب سایت هستند که قابل دسترسی برای تمامی کاربران است و در این حال نقشه هایی که به صورت XML تولید و منتشر می شوند بیشتر برای صاحبان وب سایت ها کاربرد دارد که به گونه ای موتورهای جستجو را از تمامی صفحاتی که در وب سایت خود دارد آگاه کنند.

استفاده از نقشه سایت یک مزیت مهم دارد و اینکه پیوندهای مهم موجود در وب سایت و همچنین زمان به روز رسانی وب سایت را به موتورهای جستجو اطلاع می دهد و این باعث می شود تا موتورهای جستجو به خصوص گوگل بهتر و راحت تر بتوانند سایت را مورد کرول یا به اصطلاح خزش قرار دهند و قطعاً این مورد روی سئو سایت تأثیر زیادی دارد.

دلیل استفاده از نقشه سایت XML چیست؟

یکی از دلیل های استفاده از نقشه سایت XML و با اهمیت بودن آن، به جهت سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو است. اما در این بین نبایستی یک نکته را فراموش کنید: اضافه کردن نقشه سایت هیچ تأثیری بر بهبود رتبه بندی در نتایج جستجوی گوگل ندارد.

با این وجود برخی ها سعی می کنند صفحاتی از سایت که در گوگل هنوز ایندکس نشده است را با استفاده نقشه سایت (Sitemap) به موتورهای جستجو اطلاع دهند تا سریع تر ایندکس شود و این باعث می شود تا به صورت مرتب موتور جستجو، خزیدن سایت را بر عهده بگیرد و یک ارتباط موثر بین وب سایت و موتور جستجو پدیدار می شود و از همه مهم تر اینکه زمانی که عمل خزش به خوبی از طرف ربات های گوگل اجرا شود تأثیر آن را روی سئو بیشتر از قبل خواهد شد.

متا تگ و انواع مهم آن در سئو سایت کدامند؟

on-page SEO

(موضوع بلاگ: سئو یا Search Engine Optimization)

کسب و کارهای اینترنتی به هر اندازه باشد به طور حتم به یک سری پارامترها و فاکتورها که بسیار هم در سئو موثر هستند، نیاز دارد و یکی از این پارامترها، متا تگ است و خیلی از وبمسترها و سئو کارهای حرفه ای از همین متا تگ ها به صورت کاملاً حرفه ای استفاده می کنند. باید عنوان کنیم که یکی از فاکتورهای مهم در الگوریتم رتبه بندی گوگل آن هم در نتایج جستجو استفاده از همین متا تگ ها است و به همین دلیل به هیچ عنوان نبایستی از آنها غافل شوید.

متا تگ چیست؟

در اصل اینها کدهای HTML هستند که بیشترین فعالیت آنها این است که به موتورهای جستجو و همچنین کاربران این کمک را کنند که محتواهای تولید شده در تمامی صفحات سایت را بهتر درک کنند و بایستی به این موضوع توجه داشته باشید که متا تگ جزء محتوای اصلی صفحه به حساب نمی آید. در واقع هدف اصلی از به کار بردن و استفاده از متا تگ، توصیف هر چه بهتر محتواها به موتورهای جستجو است و قطعاً استفاده صحیح از آن می تواند موفقیت بزرگی در سئو یک سایت به حساب بیاید.

اهمیت متا تگ ها تا چه اندازه است؟

با پیشرفت سئو، روز به روز اهمیت کلمات کلیدی هم بیشتر و بیشتر شد و موتورهای جستجو هم طبق کلمات کلیدی که کاربران انتخاب و جستجو کردند همان نتایج مورد انتظار را به آنها نشان می دهد. اطلاعاتی که در نتایج جستجو به کاربران نشان داده می شود در اصل همان متا تگ هایی است که با کلمات کلیدی آمیخته شده و همین مورد اهمیت متا تگ ها را به رخ می کشد.

چه تفاوتی بین سئو و تبلیغات اینترنتی وجود دارد؟

تبلیغات

(موضوع بلاگ: سئو یا Search Engine Optimization)

کسب درآمد و بعضاً افزایش درآمد از دنیای اینترنت ارتباطی مستقیم با بهبود رتبه در نتایج جستجوی گوگل دارد و برای اینکه رتبه سایت تان در نتایج جستجو بهبود پیدا کند یا به اصطلاح بیشتر در دید مخاطبین و مشتریان باشید بایستی روی سئو و بهینه سازی سایت تان کار کنید. اما مواردی هم وجود دارد که بدون سئو و بهینه سازی سایت می توانید دیده شوید که در اینجا به مقایسه بین تبلیغات اینترنتی و سئو می پردازیم. اما قبل از آن بایستی بدانید که تبلیغات اینترنتی چیست:

تبلیغات اینترنتی در اصل همان بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات کلیکی، پاپ آپ، تبلیغات در سایت های متفاوت مانند سایت های درج آگهی رایگان و غیره است.

تفاوت های اصلی بین سئو یا Search Engine Optimization و تبلیغات اینترنتی

تفاوت سئو و تبلیغات اینترنتی

  • هزینه سئو به نسبت تبلیغات اینترنتی که بسیار هم پر هزینه است، به صرفه تر خواهد بود
  • استفاده از سئو به نسبت تبلیغات اینترنتی زمان بیشتری می برد
  • زمانی که از سئو استفاده می کنید به راحتی می توانید برندسازی کنید و شهرت، معروفیت و محبوبیت زیادی به دست بیاورید اما در تبلیغات اینترنتی اینگونه نخواهد بود
  • تبلیغات آنلاین (اینترنتی)، تبلیغات شما را به صورت عمومی به تمامی مردم نشان می دهد اما اگر روی سئو سایت تان کار کنید این کاربران هستند که به دنبال شما راه می افتند
  • رتبه الکسا بعد از فعالیت هایی که روی سئو سایت انجام می دهید به شدت کاهش پیدا می کند و به نوعی اعتماد کاربران را جلب خواهید کرد
  • فعالیت های مداومی که روی سئو سایت تان انجام می دهید باعث افزایش ترافیک و بازدید کننده سایت آن هم به صورت هدفمند می شود و قطعاً افزایش فروش خوبی هم برای شما به همراه خواهد داشت
  • تعداد کاربران بعد از فعالیت روی سئو افزایش پیدا می کند اما به شرط اینکه بهینه سازی سایت را روی کلمات کلیدی مناسب و کاملاً هدفمند انجام دهید

اصطلاحات رایج در سئو

موتورهای جستجو و سایت ها

اشخاصی که به عنوان یک وبمستر یا سئو کار فعالیت می کنند بایستی از اصطلاحات رایجی که در این نوع حیطه کاری وجود دارد آگاه باشند که ما سعی کردیم مهم ترین این اصطلاحات را برای شما توضیح دهیم.

مهم ترین الگوریتم های گوگل

  • گوگل پاندا
  • مرغ مگس خوار
  • گوگل پنگوئن
  • گوگل دنس

اصطلاحات سئو داخلی سایت (On Page SEO)

  • متن لنگر شده (anchor text) انکور تکست
  • نقشه سایت (Site map)
  • Robot text
  • عکس های وکتور در وب (SVG)
  • طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت

صفحات موبایلی (AMP)

  • صفت ALT تصاویر
  • کلمات کلیدی
  • تگ های متا (meta tags)
  • متای کلمات کلیدی (Meta keyword)

متای توضیحات (meta description)

  • عنوان صفحه
  • تگ های عنوان بندی صفحه
  • لینک های فالو و نوفالو (Follow & No Follow)
  • چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density)
  • متن های پنهان (Invisible Text)
  • ریدایرکت (Redirect)

اسپم (Spam)

  • اعتبار دامنه و اعتبار صفحه (PA , DA)
  • تعداد درخواست به سرور (Request or hit)

اصلاحات پر کاربرد بازاریابی اینترنتی در سئو

  • بازارایابی (Marketing)
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social marketing)
  • بازرایابی ایمیلی (email campaign)
  • بازاریابی محتوا (Content marketing)

تمامی اصلاحات مربوط به آنالیز وب سایت

off-page SEO

(موضوع بلاگ: سئو یا Search Engine Optimization)

یک نکته که در اصطلاحات مربوط به آنالیز وب سایت بایستی بدانید این است که نرم افزارهای فوق العاده ای برای این کار وجود دارد اما توضیح تمامی اصطلاحاتی که در این نرم افزارها وجود دارد به زمان خیلی زیادی نیاز دارد و ما در اینجا به چند اصطلاح پرکاربرد اشاره ای کوتاه خواهیم کرد:

  • گوگل آنالیتیکس (ابزاری برای بررسی های کامل سایت و ایجاد شده توسط گوگل)
  • گوگل تگ منیجر ( یکی از ابزاری ایجاد شده توسط گوگل برای آنالیز رفتار مخاطبین)
  • ترافیک یا بازدید کننده سایت (Traffic)
  • نرخ از دست دادن مخاطب یا به اصطلاح بانس ریت (Bounce Rate)
  • جستجو در سایت، خزش یا خزیدن توسط ربات های موتورهای جستجو (Crawl)
  • عدم توانایی جستجوی بخشی از سایت توسط ربات های موتورهای جستجو (Crawl Errors)

اصطلاحات پرکاربرد مربوط به کمپین های تبلیغاتی

  • کمپین ایمیلی
  • کمپین فیسبوکی
  • کمپین شبکه های اجتماعی
  • کمپین تبلیغاتی گوگل (PPC) (با پرداخت هزینه به گوگل، سایت در صفحه اول و بعضاً لینک اول گوگل قرار می گیرد و با هر کلیک از هزینه ای که پرداخت کرده اید کسر می شود)

تأثیری که ویدیو بر سئو سایت دارد

(موضوع بلاگ: سئو یا Search Engine Optimization)

با پیشرفته تر شدن الگوریتم ها و قوانین گوگل تأثیری که ویدیو بر سئو سایت ها دارد بر هیچ کسی به خصوص وبمسترها و سئو کارها پوشیده نخواهد بود و یکی از تأثیرات ویدیو بهبود جایگاه سایت در نتایج جستجوی گوگل است و ما در این قسمت قصد داریم به تأثیری که ویدیو بر سئو دارد صحبت کنیم.

بهبود رتبه ویدئو در صفحه نتایج جستجوی گوگل

گوگل با یک آزمایش ساده و با استفاده از چند کلمه کلیدی مربوط به چند شغل متفاوت آماری را منتشر کرده که اکثر سایت هایی که در صفحه اول نتایج جستجو قرار دارند همه از ویدیو برای توضیح مطالب شان استفاده کرده اند. به طور مثال اگر توجه کرده باشید زمانی که یک کلمه کلیدی یا یک عبارت را جستجو می کنید در اکثر مواقع به لینکی از آپارات یا یوتیوب ختم می شود و این نشان از تأثیر ویدیو بر سئو سایت دارد و قطعاً برای رقابت با رقبا بایستی حتماً از ویدیو استفاده کنید.

داشتن ویدیو می تواند باعث افزایش کلیک روی لینک سایت تان شود

طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شد که سایت هایی که در بهترین نتایج جستجو قرار دارند دارای ویدیو هستند و از همه مهم تر اینکه 41 درصد به نسبت سایت هایی که دارای محتوای متنی هستند، کلیک خور بیشتری دارند.

با قرار دادن ویدیو نرخ پرش کاربر کاهش پیدا می کند

نرخ خروج یا نرخ پرش یا به اصطلاح بانس ریت هر چه کمتر باشد بیشترین سود را به دست خواهید آورد و برای اینکه نرخ خروج کاربر کمتر شود می توانید از ویدیو مارکتینگ استفاده کنید تا کاربران مدت زمان بیشتری را در سایت بمانند و طبق یکی دیگر از تحقیقات به عمل آمده کاربرانی که بازدید کننده خودشان را دعوت به تماشای یک ویدیو می کنند 2 دقیقه بیشتر در سایت می مانند و از آن طرف هم احتمال خرید این کاربران از سایت تا 64 درصد افزایش پیدا می کند.

تاثیر ویدئو در سئو سایت

نتیجه گیری در خصوص قرار دادن ویدیو و همچنین تأثیری که ویدئو در سئو سایت دارد:

  • اگر قرار بر این است که در مطالب و صفحات سایت تان ویدیو قرار دهید حتماً سعی کنید ویدیو شما کاملاً ارتباط موضوعی با محتوای تولید شده شما داشته باشد وگرنه کاربر از دیدن آن منصرف می شود
  • برای اینکه بازخورد بیشتری از دیدن ویدیو توسط کاربران داشته باشید حتماً زمان ویدیو را تا جایی که می توانید کوتاه (حداکثر ۴ دقیقه) کنید
  • حتماً در صفحاتی از سایت تان که می دانید بیشترین بازدید کننده را دارند ویدیو قرار دهید. این کار شما باعث می شود تا نرخ پرش کاربر یا به اصطلاح بانس ریت سایت تان تا حد زیادی کاهش پیدا کند و از همه مهم تر اینکه کاربران می توانند به شما و کسب و کارتان اعتماد کنند
  • ویدیویی که در سایت قرار داده اید باید آنقدر جذاب باشد که کاربران را به مدت 1 الی 2 دقیقه در سایت نگه دارد
  • برای کسب شهرت و معروفیت روش آسانی به جز ویدیو سراغ نداریم و اگر بتوانید در این عرصه ویدیوهای جذاب و کاربر پسند بسازید قطعاً مردم آن را به راحتی در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند و خیلی سریع تر از آن چیزی که تصور می کنید به شهرت و معروفیت دست پیدا خواهید کرد
  • قطعاً شما به هیچ عنوان نمی توانید قدرتی که ویدیو مارکتینگ دارد را دست کم بگیرید و طبق آمارهای ثبت شده ویدیوها باعث افزایش مشارکت بین کاربران می شود و همین باعث افزایش ترافیک و بازدید کننده بیشتر، دریافت بک لینک های بیشتر، ذخیره سازی بیشتر و از همه مهم تر باعث بهبود رتبه در نتایج جستجو خواهد شد
  • سعی کنید مخاطبین و کاربران خودتان را شناسایی کنید و هم برای ساخت ویدیو و هم برای جذب آنها برنامه ریزی داشته باشید

آشنایی اجمالی با ابزارهای سئو (SEO tools)

سئو تکنیکال

(موضوع بلاگ: سئو یا Search Engine Optimization)

رسیدن به صدر جستجوهای گوگل و کسب موفقیت های کوچک و بزرگ امکان پذیر نیست مگر اینکه به وسیله ابزارهای سئو به این مهم دست پیدا کنید و طبیعتاً این ابزارها می تواند موفقیت، افزایش فروش محصولات و همچنین افزایش فروش خدمات هر کسب و کار اینترنتی را تضمین کند.

فاکتورها و شاخص زیادی برای ایجاد بازدید کننده و ترافیک آن هم به صورت مناسب و آسان برای کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد و اینها همان ابزارهای سئو به شمار می روند که به افراد کمک می کنند تا خیلی راحت تر بتوانند اقدام به ایجاد بازدید کننده کنند.

ویژگی های مهم ابزارهای سئو

این نوع ابزار ویژگی ها و مزیت های مهم زیادی دارد اما شاید مهم ترین این ویژگی ها این باشد که ابزارهای سئو یک برنامه و شیوه کاری کاملاً منظم و اصولی را برای ایجاد بهترین شیوه ها آن هم برای هدایت ترافیک و بازدید کننده به سمت سایت تان در اختیارتان قرار می دهد. در اصل ابزارهای سئو تنها هم و غمش این است که موجی از کاربران و بازدید کننده ها را به سمت سایت تان هدایت کند.

مهم ترین اعمال ابزارهای سئو

به طور معمول تمامی اعمالی که ابزارهای سئو انجام می دهد بی تأثیر بر رتبه بندی و بهبود آن در نتایج جستجو نخواهد بود اما سه عمل بسیار مهم که ارتباطی مستقیم با افزایش رتبه بندی سایت آن هم با برنامه ریزی قبلی دارد به شرح زیر است:

  • نرخ فروش سایت که ارتباطی مستقیم با رفتارهای کاربران دارد
  • منابع سایت؛ سایت بایستی قابلیت دسترسی برای ترافیک و بازدید کننده بالا را به کاربر و موتورهای جستجو را داشته باشد
  • سایت بایستی اصول حرفه ای تنظیم محتوا و استفاده از امکاناتی از قبیل تگ های قدرتمند و کلمات کلیدی برخوردار باشد

Search Engine Optimizationسئو
نوشتهٔ پیشین
سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو
نوشتهٔ بعدی
وردپرس چیست؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست