سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو

سئو seo
دیجیتال مارکتینگ, سئو

سئو یا به اصطلاح بهینه سازی موتورهای جستجو، مخفف شده کلمات Search Engine Optimization است که به صورت عامیانه به آن SEO گفته می شود و در اصل به تکنیک ها و روش هایی گفته می شود که وب سایت را برای موتورهای جستجو بهینه می کند تا بازدید کننده و ترافیک بیشتری جذب شود و بیشترین تمرکز سِئو روی ارتقاء رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل است.

فاکتورهای زیادی وجود دارد که روی سِئو سایت تأثیرات مثبت می گذارند، از کلمات به کار رفته در متن ها گرفته تا محتواهای ناب و کاربر پسند، بک لینک هایی که از دیگر سایت های دریافت می کنید، لینک هایی که دیگر سایت ها بدون دخالت شما به سایت تان می دهند، فعالیت هایی که در شبکه های اجتماعی از خودتان نشان می دهید و خیلی از موارد دیگر که همه و همه بیشترین تمرکز و توجه اش روی بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو است تا به این وسیله گوگل بتواند سایت شما را به کاربران معرفی کند.

یکی از سوال هایی که شاید ذهن خیلی از کاربران را به خودش مشغول کرده این باشد:

تعریف دقیق سئو چیست؟

بهینه سازی سایت

می توان به گونه ای دیگر هم سئو را معنی کرد:

سِئو به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که در طراحی وب سایت و تعیین یک راهبرد مناسب برای تولید محتوا انجام می دهیم تا بهترین جایگاه را در نتایج جستجوی گوگل به دست بیاوریم و از همه مهم تر اینکه بازدید کننده بیشتری را به سمت سایت مان جذب کنیم.

اما شایان ذکر است که سِئو به همین جا ختم نمی شود و امروزه این مفهوم یک مقدار تغییر کرده و به این شکل هم می توان معنی کرد: بهینه سازی تجربه کاربری از جستجو و این یعنی کاربر از نتیجه ای که از موتورهای جستجو دریافت می کند راضی و خشنود باشد.

آیا مفهوم seo فقط مربوط به موتورهای جستجو است؟

باید عنوان کنیم که سِئو فقط مختص به موتورهای جستجو نیست بلکه به نوعی مناسب سازی سایت برای بازدید کننده ها هم می باشد که یکی از فاکتورهای مهم سِئو هم به شمار می رود و الان به گونه ای شده که قوانین گوگل طبق رفتار بازدید کننده ها و کاربران به کلی تغییر کرده است.

چرا موتورهای جستجو و سایت ها به سئو نیاز دارند؟

سِئو موتورهای جستجو

همان طوری که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم سِئو (SEO) یعنی به کارگیری تکنیک ها، ترفندها و روش هایی برای بهبود و افزایش تعداد بازدید کننده های یک وب سایت به وسیله موتورهای جستجوی گوگل است که از جنبه های زیادی می توان همین SEO را مورد بررسی قرار داد از کلمات موجود در صفحه اصلی گرفته تا ارتباطی که با دیگر صفحات سایت برقرار می کنید و خیلی از موارد دیگر. این نشان می دهد که بهینه سازی موتورهای جستجو آن طوری که از اسمش پیداست فقط روی موتورهای جستجو کار نمی کند بلکه اشاره به بهبود آن برای کاربران هم دارد که آیا وب سایت شما به گونه ای ایجاد شده که موتورهای جستجوی گوگل این توانایی را داشته باشند که محتواهای تولید شده سایت تان را به کاربران معرفی کنند یا خیر.

اما سوال دیگری که در بحث سِئو به وجود می آید:

چه دلیلی وجود دارد که موتورهای جستجو بدون سئو نمی توانند یک سایت را شناسایی کنند؟

موتورهای جستجو و seo سایت

گوگل سعی کرده موتورهای جستجو را طوری برنامه ریزی کند که دقیقاً به مانند یک انسان فکر کند و این یعنی آنها از هوش مصنوعی برخوردارند اما باز هم به کمک نیاز دارند که بتوانند یک سایت را شناسایی و به دیگر کاربران معرفی کنند.

گوگل هنوز هم به دنبال بهبود عمل خزش یا به اصطلاح Crawling است تا بتواند به صورت عمیق وب سایت ها را مورد بررسی و آنالیز خودش قرار دهد تا به این وسیله بتواند بهترین نتایج را به کاربران ارائه دهد و این نشان از محدود بودن عملکرد موتورهای جستجو را می رساند. اما اگر به صورت صحیح و درست روی سِئو سایت تان کار کنید به راحتی می توانید هزاران بازدید کننده را به سمت سایت تان جذب کنید و هر حرکت اشتباهی در انجام سِئو می تواند پیامدها و عواقب بدی از نظر گوگل داشته باشد و شاید کمترین جریمه گوگل حذف از نتایج جستجو باشد.

اگر سِئو به خوبی انجام شود، رتبه سایت تان در نتایج جستجو بهبود پیدا می کند و محتواهای تولید شده در نتایج جستجو نمایان خواهد شد و به طبع کاربران خیلی راحت تر می توانند آنها را پیدا کنند. دنیای اینترنت یک دنیای به شدت رقابتی بین کسب و کارهای اینترنتی ایجاد کرده و سایت ها و شرکت هایی که در فرآیند سِئو (SEO) خوب عمل کنند می توانند هم در جذب بازدید کننده پیروز شوند و هم در جذب سود و ثروت.

سئو ارگانیک و نحوه پیاده سازی آن

سِئو ارگانیک

سئو ارگانیک یا سئو طبیعی (Organic Serp) به نوعی همان سِئو کلاه سفید به شمار می رود و به مجموعه کارها و فعالیت هایی که به صورت واقعی باعث شود تا یک سایت به خوبی سِئو شود و در صفحات اول موتور جستجوی گوگل نمایان شود، گفته می شود.

کلمه Serp مخفف شده کلمات زیر است:

Search Engine Result Page

اهمیت سئو ارگانیک تا چه اندازه است و چرا این سِئو از اهمیت زیادی برخوردار است؟

همان طوری که بیان کردیم سایت ها با استفاده از سِئو به خصوص از نوع کلاه سفید آن، در بازه زمانی طولانی به بهترین نتایج دست پیدا می کنند اما در این بین برخی از وبمسترها برای به دست آوردن بهترین نتایج آن هم در بازه زمانی های کوتاه سعی می کنند دست به فعالیت هایی بزنند که بیشتر به ضرر سایت است تا به سود آن و به نوعی شیره مالیدن بر سر گوگل است.

اما این نوع فعالیت ها در سِئو ارگانیک یا به اصطلاح همان طبیعی یا سِئو کلاه سفید به صورت کامل از بین رفته و باید با توجه به قوانین و الگوریتم های موتورهای جستجویی مانند گوگل، بازدید کننده و ترافیک طبیعی و واقعی به دست بیاورید.

روشهای درست و صحیح در سئو ارگانیک

روش های سِئو ارگانیک

دو مورد از روش های مهم و صد البته تأثیرگذار در سِئو ارگانیک به صورت زیر است:

  • تولید محتوا مفید و ارزشمند و کاملاً یونیک در حیطه کسب و کار خود

یکی از رموز موفقیت در بین رقبا تولید محتواهایی مفید و ارزشمند است که بتواند مشکلات مخاطبین را برطرف کند وگرنه خیلی از سایت ها به صورت روزانه محتواهایی را از دیگر سایت ها با کمی تغییر در سایت خودشان قرار می دهند اما تغییر رتبه ای در نتایج جستجو احساس نمی کنند. پس اولین قدم تولید محتواهایی مفید و ارزشمند است

  • فعالیت مداوم روی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی در این چند سالی که از ظهورش گذشته مهمان گوشی های هوشمند خیلی از افراد در سرتاسر دنیا شده است و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که یک گوشی هوشمند داشته باشد اما در شبکه های اجتماعی عضو نباشد. این مورد بیشتر به فرصت شباهت دارد که به وسیله فعالیت در این شبکه ها آن هم به صورت مداوم، بازدید کننده ها و ترافیک زیادی را جذب کسب و کارتان اینترنتی تان کنید.

سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه

در پاراگراف های قبلی اشاره کردیم که سِئو به معنی بهینه کردن موتورهای جستجوی گوگل است که با سِئو سایت می توانید در بین رقبا حرفی برای گفتن داشته باشید و کاربران بیشتری را جذب کسب و کار اینترنتی تان کنید.

شاید گفتن این حرف خیلی ساده و راحت باشد اما در واقعیت seo یک مقدار زمان بر است و خیلی از افراد به خاطر اینکه خیلی زودتر به نتیجه برسند سعی می کنند از روش ها و تکنیک هایی استفاده کنند که با قوانین و الگوریتم های گوگل همخوانی ندارد و به آن سِئو کلاه سیاه یا به اصطلاحBlack Hat SEO  گفته می شود.

در این بین به روش ها و تکنیک هایی که با الگوریتم ها و قوانین گوگل همسو و همخوانی دارد سِئو کلاه سفید یا به اصطلاح White Hat SEO گفته می شود و بر خلاف سِئو کلاه سیاه که به دور زدن قوانین گوگل مشهور است، این نوع seo بیشتر بر روی بهینه کردن موتورهای جستجو برای رسیدن به نتیجه دلخواه توجه و تمرکز دارد.

اما اجازه دهید یک مقدار در مورد این دو صحبت کنیم:

سِئو کلاه سفید یا  White Hat SEO

در اصل سئو کلاه سفید قسمتی از سِئو و بهینه سازی سایت به حساب می آید که وبمسترها و متخصصان سِئو سعی می کنند بهترین روش ها، تکنیک ها و ترفندها را به کار بگیرند تا سایت به مرور زمان هم برای موتورهای جستجوی گوگل شناخته شده باشد و هم برای کاربران.

این نوع سِئو همان طوری که از نامش هم می توان متوجه شد یکی از بی ضررترین و بهترین روش ها و تکنیک ها برای شناساندن یک سایت به موتورهای جستجو و کاربران است و در مدت زمان طولانی بهترین نتیجه ها را به شما می دهد پس در سِئو کلاه سفید هرگز نباستی عجله کنید چرا که از روش ها و تکنیک هایی در این سِئو استفاده می شود که هیچگونه ضرر یا خللی در سایت ایجاد نمی شود به خاطر اینکه برخلاف قوانین گوگل عمل نمی کند و به همین دلیل به مرور زمان سایت در موتورهای جستجوی گوگل به صفحه اول و بعضاً لینک اول می رسد.

تکنیک های سِئو کلاه سفید

این نوع سِئو به خاطر اینکه زمان بر است پس به طبع دارای تکنیک های زیادی است که خیلی از آنها نزد گوگل محفوظ است اما برخی دیگر از آن که جزء مهم ترین آنها هم می باشد را در زیر لیست بندی کردیم:

  • تولید کردن محتوای با کیفیت و ناب آن هم به صورت روزانه
  • به اشتراک گذاشتن محتواهای تولید شده در شبکه های اجتماعی
  • افزایش سرعت بارگذاری سایت
  • ثبت سایت در نقشه گوگل
  • طراحی سایت به صورت واکنشگرا یا به اصطلاح ریسپانسیو
  • ایجاد بک لینک های طبیعی
  • استفاده از کلمات کلیدی، تگ ها و متا تگ ها آن هم به صورت درست و صحیح
  • طراحی مناسب تجربه کاربری (UX) خوب هم برای سایت هم برای کاربر
  • استانداردهای ساختاری گوگل (ریچ اسنیپت)

سئو کلاه سیاه یا  Black Hat SEO 

seo کلاه سیاه به روش ها و تکنیک هایی گفته می شود که به شما این کمک را می کند که هم رتبه خوبی در نتایج جستجو به دست بیاورید و هم بازدید کننده و ترافیک زیاد را در یک مدت زمان کوتاه جذب خودتان کنید و بعضاً به صفحه اول گوگل برسید اما همان طوری که قبلاً هم به این موضوع اشاره کردیم، گوگل قوانین و الگوریتم هایی برای خودش تعیین کرده و هر سایتی که از آن تخطی کند به طور حتم از نتایج جستجو حذف می شود به خاطر اینکه سِئو کلاه سیاه کاملاً غیرقانونی بوده و دقیقاً نقطه مقابل قوانین و الگوریتم های گوگل است.

نکته جالبی که می توان در مورد سِئو کلاه سیاه بیان کرد این است که روش ها و تکنیک هایی که در این نوع سِئو انجام می شود بیشتر پولی هستند و مدیران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی برای نتیجه گرفتن باید هزینه آن را پرداخت کنند و این امکان وجود دارد که چند ماه اول نتیجه خوبی دریافت کنند اما بعد از مدتی این روش ها و تکنیک ها بیشتر از اینکه به سود آنها باشد به ضررشان کار می کند.

سِئو تکنیکال چیست؟

سِئو تکنیکال در اصل به اقداماتی گفته می شود که با هدف بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل انجام می شود و به گونه ای دیگر هم می توان آن را تعریف کرد:

سِئو تکنیکال بیشتر شامل ایندکس شدن صفحات توسط موتورهای جستجوی گوگل، تحلیل سایت توسط ربات های خزنده گوگل و پردازش تمامی موارد برای بررسی تأثیر آنها بر رتبه سایت است.

با استفاده از سِئو تکنیکال به راحتی می توانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا وب سایت را بدون هیچگونه مشکلی، خزش یا به اصطلاح crawl، تفسیر و در نهایت ایندکس کنند و به همین دلیل به این نوع سِئو، تکنیکال گفته می شود به خاطر اینکه به محتوای تولید شده و یا ارتقاء سایت ارتباطی ندارد. در اصل هدف اصلی این نوع سِئو، بهینه سازی زیر ساخت سایت است که در کنار سئو تکنیکال، از سئوی داخلی و خارجی هم می توان به عنوان سه رکن اصلی بهینه سازی سایت نام برد که به سِئو سایت برای بهینه کردن موتورهای جستجو کمک بزرگی می کند.

سئو تکنیکال

در این میان یکی از الگوریتم هایی گوگل به نام پنگوئن سعی می کند سایت هایی را در سرتاسر وب پیدا کند که با تولید بک لینک های زیاد به یک رشد سریع و ناگهانی دست پیدا کرده اند چرا که وبمسترها به فکر راهکارهای جایگزین بودند تا به نوعی بتوانند ترافیک و بازدید کننده های طبیعی را جذب خودشان کنند و در کنار تولید محتوای ناب و بازاریابی محتوا، رشد خوبی در نتایج جستجوی گوگل به دست بیاورند و سِئو تکنیکال این قابلیت را دارد که سِئو سایت را با استفاده از تکنیک هایی که بیان شد بهبود ببخشد.

عوامل موثر در سئو تکنیکال

عوامل زیادی بر این سِئو تأثیر دارند اما سه نوع از عوامل زیر از مهم ترین این عوامل هستند:

  • دریافت بیش از حد بک لینک برای ارتقاء رتبه سایت در نتایج جستجو گوگل با توجه به اقداماتی که گوگل بر ضد بک لینک های اسپم از خودش نشان داده است
  • پیچیده تر شدن وب سایت ها
  • رشد و پیشرفت روز به روز الگوریتم های گوگل

سئو درون صفحه به چه معناست؟

سِئو درون صفحه

هر شخصی که مدیریت یک وب سایت در دنیای اینترنت را بر عهده می گیرد از روش های سِئو و بهینه سازی سایت برای بهبود رتبه در نتایج جستجوی گوگل استفاده می کند و برای رسیدن به این مهم سعی و تلاش می کند که وب سایتی را طراحی کند که طبق الگوریتم ها و قوانین گوگل عمل کند و این دقیقاً همان چیزی است که همه مدیران کسب و کارهای اینترنتی از آن انتظار دارند.

در این مسیر عوامل موجود در الگوریتم ها و قوانین گوگل که باعث رتبه بندی وب سایت ها می شود را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

  • عوامل درون صفحه
  • عوامل برون صفحه

سئو درون صفحه (on-page SEO)

سِئو درون صفحه، بیشتر مربوط به عناصر درونی وب سایت مانند کیفیت و کمیت کد نویسی، محتواهای متنی و بصری، تنظیمات فنی و سایر موارد دیگر است. اما عوامل سِئو برون صفحه عبارتند از لینک سازی در سایت های دیگر، فعالیت در شبکه های اجتماعی و سایر فعالیت های بازاریابی آنلاینی که در خارج از صفحات سایت شما و در دیگر سایت ها اتفاق می افتد.

به عبارت دیگر سِئو درون صفحه یا به اصطلاح on-page SEO به اقدامات و فعالیت هایی که به صورت مستقیم در وب سایت شما به منظور بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو اجرا می شود، اشاره می کند. به عنوان مثال معیارهایی مانند بهینه سازی محتوا، بهبود توضیحات متا و یا تگ های عناوین تولید شده. اما سِئو برون صفحه به هر عواملی که بیرون از سایت شما برای بهبود رتبه سایت انجام می شود، اشاره دارد.

المان ها و فاکتورهای مهم در سِئو درون صفحه

عوامل زیادی وجود دارد که در سِئو درون صفحه می بایست به آن توجه کرد اما در این بین 3 عامل اصلی را می تواند مد نظر داشت:

  • کیفیت فنی کدنویسی

کدهای نوشته شده به هنگام طراحی سایت اگر به صورت حرفه ای و بهینه شده نوشته نشده باشد این امکان وجود دارد که ربات های گوگل به هنگام کرول کردن یا خزش به مشکل برخورد کنند.

  • تولید محتوای با کیفیت

تا به حال توجه کردید که چرا مردم از برخی سایت ها بیشتر استقبال می کنند و به صورت روزانه از آنها بازدید می کنند؟ سایت هایی مانند زومیت، ورزش 3، دیجیاتو، بیتوته و خیلی از سایت های دیگر. یکی از دلیل های این مورد این است که بازدید کننده ها به دنبال مطالب و محتواهای عالی و با کیفیت هستند و به طبع گوگل هم عاشق چنین سایت هایی است. پس برای بالا رفتن رتبه سایت در نتایج جستجو راهی به جز تولید محتوای با کیفیت ندارید که این خودش به نوعی روی سِئو سایت تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

  • تجربه کاربری خوب

در این طور مواقع باید خودتان را به جای کاربر بگذارید. کاربر باید بتواند به راحتی هر چه تمام تر وب سایت تان را درک کند و در یک چشم به هم زدن بتواند آن چیزی که مد نظر هست را پیدا کند. گزینه هایی که بیشترین کاربرد را دارد باید جلو چشمان کاربر باشد نه در گوشه ای پنهان شده باشد.

یکی از تجربه های کاربری داشتن سرعت بالا به هنگام ورود و یا گشت و گذار در سایت تان است و با این کار به طور حتم کلیک خور سایت تان به مرور افزایش پیدا می کند و بهترین رتبه را در نتایج جستجو به دست خواهید آورد.

سئو بیرون صفحه (Off Page SEO)

سِئو بیرون صفحه

یکی دیگر از روش ها و تکنیک های سِئو در دنیای اینترنت، سِئو بیرون صفحه است که شامل تمام فعالیت ها و اقداماتی است که در خارج از سایت به منظور ارتقاء رتبه در نتایج جستجوی گوگل انجام می شود و از جمله این فعالیت ها و اقدامات سِئو برون یا بیرون صفحه شامل موارد زیر است:

  • فعالیت مداوم در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی روز به روز در حال رشد و پیشرفت هستند و خیل عظیمی از کاربران و بازدید کننده در این شبکه ها وجود دارند که می توانید آنها را به سمت سایت تان روانه کنید. فقط کافی است که یک اکانت با نام سایت خودتان در این شبکه ها ایجاد کنید و شروع به معرفی محصولات و خدمات تان کنید.

به مرور زمان و با فعالیت های مداومی که انجام می دهید همین کاربران به مشتریان دائم کسب و کارتان تبدیل خواهند شد و ترافیک و بازدید کننده های زیادی را کسب خواهید کرد و به یک برند معروف و مشهور تبدیل خواهید شد.

  • ثبت وب سایت در دایرکتوری های مختلف

دایرکتوری ها در اصل سایت هایی هستند که به صورت رایگان لینک سایت تان را در سایت خودشان قرار می دهند و اقدام به معرفی خدمات سایت شما می کنند و بزرگ ترین مزیت این مورد این است که هم از این دایرکتوری ها یک بک لینک با کیفیت دریافت کرده اید و هم به نوعی خدمات سایت تان توسط دیگر سایت ها به کاربران معرفی شده است و این روی سِئو سایت تان تأثیری مثبت خواهد گذاشت. یکی از محبوب ترین این دایرکتوری ها DMOZ است که با کمی سعی و تلاش می توانید وب سایت خودتان را به آن معرفی کنید.

  • ایجاد بک لینک با کیفیت و استاندارد

به طور حتم یکی از مهم ترین عوامل و فاکتورهای رشد و پیشرفت سِئو سایت، ایجاد بک لینک یا دریافت بک لینک های با کیفیت است و با این عمل می توانید ترافیک و بازدید کننده زیادی را جذب کنید و رتبه سایت تان را در نتایج جستجو دستخوش تغییر کنید. اما این به شرطی است که از سِئو کلاه سیاه استفاده نکنید وگرنه دوستی که بین شما و گوگل ایجاد شده به یک دشمنی بلند مدت تبدیل خواهد شد.

لینک سازی چیست و چه تأثیری روی سئو وب سایت دارد؟

link-building

یکی از مهم ترین و اصلی ترین راهکارها در بهبود seo  سایت، لینک سازی یا لینک بیلدینگ (Link Building)  است که روز به روز هم بر اهمیت لینک سازی افزوده می شود و قطعاً توجه و تمرکز به دریافت لینک یا همان لینک سازی نقش بسیار مهمی در سِئو و بهبود نتایج جستجوی گوگل ایفا خواهد کرد و به همین دلیل است که خیلی از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی توجه خیلی ویژه ای به این موضوع از خودشان نشان می دهند.

اما یک نکته مهم را نبایستی فراموش کرد:

لینک سازی به مانند راه رفتن روی لبه تیغ است. اگر به خوبی اجرا شود قطعاً مفید و موثر خواهد بود و می تواند در بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل به شما کمک کند. اما اگر به صورت نادرست و غیر اصولی اجرا شود قطعاً نتیجه ای معکوس در بر خواهد داشت. پس بایستی از قابلیت های قدرتمند لینک سازی به خوبی استفاده کنید تا رتبه سایت تان در موتورهای جستجو بهبود پیدا کند.

در بحث سِئو چند نوع لینک سازی وجود دارد؟

link-building

لینک سازی

در اصل دو نوع لینک سازی وجود دارد:

  • لینک سازی داخلی: به لینک هایی گفته می شود که توسط سایت خودتان و در بین محتواهای تولید شده برای برقراری ارتباط انجام می شود
  • لینک سازی خارجی: به لینک هایی خارجی گفته می شود که دیگر سایت ها به سایت شما لینک دهی کند و در اصطلاح به این نوع لینک ها، بک لینک هم گفته می شود

در واقع لینک سازی یکی از سخت ترین مراحل در فرآیند سئو به شمار می رود به خاطر اینکه دریافت چه نوع بک لینکی می تواند تأثیر بیشتری داشته باشد و یا چه لینک هایی مخرب هستند، به تحقیقات زیادی نیاز دارد و این دقیقاً کاری است که وبمسترها و اشخاصی که روی سِئو وب سایت ها کار می کنند، انجام می دهند و بیشتر وقت شان را صرف لینک سازی و گرفتن بک لینک های موثر از دیگر سایت ها می کنند تا بهترین نتیجه ها را بتوانند در کمترین زمان ممکن به دست بیاورند.

روش ها و تکنیک های لینک سازی در سِئو

قطعاً روش ها و تکنیک های متفاوت و زیادی برای ایجاد لینک یا به اصطلاح بک لینک وجود دارد که استفاده از همه این روش ها نیاز به تخصص و تجربه بالایی در بحث سِئو و لینک سازی دارد تا به بهترین شکل ممکن انجام شود.

اما در اینجا به چند روش متداول برای دریافت بک لینک اشاره می کنیم:

روش اول: استفاده از پست مهمان

این روشی است که خیلی از افراد برای دریافت بک لینک و یا لینک سازی آن هم به صورت رایگان از آن استفاده می کنند و سعی می کنند با نوشتن پست مهمان در سایت های پربازدید و البته مرتبط، بازدید کننده های زیادی را به سمت کسب و کار اینترنتی خودشان جذب کنند. برخی از سایت ها مانند ویرگول، اخبار رسمی، پست مگ از جمله سایت هایی هستند که می توانید اقدام به لینک سازی آن هم به صورت رایگان کنید.

روش دوم: فعالیت در شبکه های اجتماعی

 

لینک سازی در شبکه های اجتماعی

به طور حتم شبکه های اجتماعی منبعی عظیم از بازدید کننده هایی هستند که می توانید از آن برای بهبود سِئو سایت و در نتیجه بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل استفاده کنید.

روش سوم: کامنت گذاری

یکی دیگر از روش های لینک سازی این است که سایت هایی را پیدا کنید که بتوانید کامنت خودتان را با استفاده از کلمه کلیدی و صد البته لینک سایت تان قرار دهید و به سایت تان لینک بدهید.

روش چهارم: تبادل لینک

یکی از روش های دریافت بک لینک استفاده از تکنیک تبادل لینک است. به این صورت که لینک سایت شما زمانی در سایت های دیگر قرار می گیرد که لینک سایت مربوطه در سایت شما قرار گرفته شده باشد که البته خیلی پیشنهاد نمی کنیم از این روش استفاده کنید چرا که ممکن است سایت مربوطه به دلیل دریافت لینک های زیادی اسپم شده باشد و این روی seo سایت شما هم تأثیر منفی می گذارد.

روش پنجم: سایت های پرسش و پاسخ

این نوع سایت ها یک منبع بزرگ برای ساخت لینک است اما به شرط اینکه تنها به خاطر دریافت لینک اقدام به قرار دادن یک سوال نکنید چرا که ممکن است اکانت کاربری شما توسط مدیران مسدود شود و دیگر اجازه ورود به سایت را هم نخواهید داشت.

انواع روش های لینک سازی

در بحث لینک سازی با 4 نوع لینک های متفاوت سر و کار داریم. از جمله

  • لینک های فالو یا به اصطلاح دوفالو (Do follow): اینها لینک هایی هستند که موتورهای جستجو آنها را دنبال می کنند و به وسیله آن وارد صفحه مقصد می شوند
  • لینک های نوفالو (No follow): این لینک ها، لینک هایی که موتورهای جستجو آنها را دنبال نمی کند اما به هر حال روی سئو تأثیر دارد
  • لینک ها یا بک لینک هایی که توسط کاربر تولید می شود (UGC): این نوع لینک ها بیشتر توسط کاربران در فروم ها یا همان انجمن های گفتگو و یا بخش نظرات وب سایت ها ایجاد می شود
  • لینک های اسپانسری (Sponsored): این نوع لینک ها در ازای پرداخت پول به دیگر سایت ایجاد می شود و به شدت هم خطرناک هستند چرا که با پرداخت نشدن هزینه قطعاً لینک مربوطه حذف می شود و از طریق الگوریتم پنگوئن بعد از مدتی شناسایی می شود و صد البته تأثیر منفی روی سِئو شما خواهد گذاشت

لینک سازی هدفمند

link-building

بعد از طراحی و راه اندازی وب سایت نوبت به این مرحله می رسد که روی سِئو سایت کار کنید تا موتورهای جستجو راحت تر بتوانند آن را شناسایی و به کاربران معرفی کنند و در اصل این مورد برای وب سایت ها یک امر کاملاً ضروری و مهم است و یکی از تکنیک ها و روش های بهبود سئو در این طور مواقع لینک سازی آن هم به صورت کاملاً هدفمند است چرا که هر لینک سازی نمی تواند موثر واقع شود و گاهی اوقات برای سِئو سایت هم ضرر خواهد داشت.

موتورهای جستجو روز به روز رشد و پیشرفت می کنند و با توجه به هوش مصنوعی که در آن به کار رفته می توانند به مانند یک انسان فکر کنند و به سادگی این قابلیت را دارند که وب سایت های اسپم را از دیگر سایت های معتبر و مرجع شناسایی و رتبه آنها را دستخوش تغییرات کنند و قطعاً برای بهبود سِئو هم بایستی نکات ریز را در طراحی سایت و هم در استفاده از تکنیک ها و روش های سِئو رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید.

روش و تکنیک های ساده برای لینک سازی هدفمند

link-building

روش اول: اینکه شما به سایت های دیگر که معتبر هستند و در حیطه کاری سایت تان فعالیت می کنند لینک بدهید در کوتاه مدت می تواند اعتبار سایت تان را بالا ببرد اما این کار به صورت خیلی زیادی نباید انجام شود به خاطر اینکه می تواند اثرات منفی زیادی را روی سِئو سایت تان داشته باشد.

روش دوم: یکی دیگر از روش های لینک سازی هدفمند، برقراری ارتباط با کاربران و مشتریان است. برای ایجاد این ارتباط می توانید از طریق کامنت ها، فعالیت در شبکه های اجتماعی، ارتباط از طریق ایمیل، پرسش و پاسخ و غیره استفاده کنید.

روش سوم: یکی از روش های ساده و راحت برای لینک سازی هدفمند به جهت بهبود سِئو سایت، پیوستن و همکاری با گروه های فعال در زمینه و حیطه کاری است که فعالیت می کنید.

روش چهارم: انتشار مطالب یا باز نشر مطالب قدیمی و حتی جدید در سایت هایی که هم رایگان هستند و هم قابلیت لینک پذیری را دارند و از همه مهم تر سایت هایی محبوب در نزد کاربران است، می تواند کمک بزرگی در جهت لینک سازی هدفمند به شما باشد.

روش پنجم: مطالب قدیمی و جدید تولید شده را بازبینی کنید تا بهتر و راحت تر بتوانید مطالب تان را مطابق با روش های جدید لینک سازی، لینک دهی کنید.

روش ششم: نقل و قول کردن ویدیوها و مطالبی که در دیگر وب سایت های دارای اعتبار و هم زمینه با کسب و کار شما منتشر شده است. این کار می تواند محبوبیت سایت تان را افزایش دهد.

روش هفتم: اگر مایل به لینک سازی آن هم به صورت هدفمند هستید بایستی به صورت مداوم و منظم مطالب و محتواهای تولید شده را در هر جایی به خصوص شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

روش هشتم: اگر مایل به دریافت کاربر از شبکه های اجتماعی هستید، صفحات پروفایل تان را در شبکه های اجتماعی به صورت حرفه ای طراحی و حتماً هم لینک سایت تان را قرار دهید.

روش نهم: سایت هایی می توانند در زمینه لینک سازی هدفمند، قدرتمند عمل کنند که محتواهایی جذاب تولید کنند و همچنین وب سایتی به صورت حرفه ای طراحی کرده باشند

بازاریابی محتوا چیست و چه اهمیتی در سِئو سایت دارد؟

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوا

در اصل بازاریابی محتوا یکی از بخش های راهبردی بازاریابی و توسعه کسب و کارها به شمار می رود که تمرکز و توجه اصلی آن بیشتر بر ایجاد و توزیع محتوای ناب و ارزشمند و مفید و مرتبط با کسب و کار و از همه منتشر شدن منظم آن در سرتاسر وب، دارد و شاید هدف اصلی و مهم آن جذب مخاطب، بازدید کننده و ترافیک بیشتر و از همه مهم تر حفظ مخاطبین و بازدید کننده های قبلی است.

برای اینکه بتوانید یک بازاریابی محتوایی موفق داشته باشید به طبع به یک برنامه ریزی دقیق و منظم احتیاج دارید و در این میان برای ایجاد یک محتوای مفید و ارزشمند باید یک سری نکات کلیدی را رعایت کنید. از جمله این نکات عبارتند از:

  • محتوا قرار است برای چه کسی تولید شود؟
  • چه مشکلی از مخاطبین با مطالعه این محتوا برطرف خواهد شد؟
  • این محتوا به چه فرمتی (متنی، پادکست های صوتی، ویدیو، اینفوگرافیک، فایل PDF) باید تولید شود؟
  • این محتوا در چه جاهایی باید منتشر شود و برای این انتشار چطور برنامه ریزی و مدیریت کنیم؟

و خیلی از نکات ریز و درشت دیگر.

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات در بحث سئو

تبلیغات

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

به طور حتم بین این دو تفاوت هایی وجود دارد. به طور مثال در بازاریابی محتوا، محتواهایی که تولید می شود در رسانه هایی که تحت اختیار و مالکیت کسب و کار قرار دارد (مانند سایت، شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و غیره) پخش و منتشر می شود. اما اگر همین محتوای تولید شده در رسانه های دیگر منتشر شود به آن تبلیغات گفته می شود.

نکته مهمی که باید بیان کرد این است:

راهبرد کلی بازاریابی محتوا در بحث سئو این است که بر خلاف تبلیغات که بیشتر تهاجمی است و یک محصول یا خدمات را به صورت تکرار به دیگران دیکته می کند، بیشتر جذب کننده است و هیچگونه مزاحمت و ناراحتی برای مخاطبین در بر ندارد و همچنین تبلیغات به نوعی پر هزینه است اما در مورد بازاریابی محتوا اینگونه نیست و به هزینه زیادی به جز وقت و زمانی که برای تولید و منتشر کردن آن می گذارید، نیاز ندارد.

Search Engine Optimizationسئو
نوشتهٔ پیشین
افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش
نوشتهٔ بعدی
سئو یا Search Engine Optimization

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست