افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش

همکاری در فروش
دیجیتال مارکتینگ, همکاری در فروش

روش های جدید کسب و کار و تبلیغات مطابق با زندگی امروزه بشر همراه با گسترش تکتولوژی و ارتباطات مجازی، می تواند بهبود وضعیت بازاریابی و جایگزینی فرصت های جدید شغلی و کسب درآمد را باعث شود. یکی از این روش های موثر که اخیرا به سرعت در حال توسعه می باشد، افیلیت مارکتینگ ( affiliate marketing ) یا همان همکاری در فروش نوعی بازاریابی به صورت پورسانتی و در جریان نوعی همکاری متقابل بین ناشران (صاحبان رسانه و تبلیغاتی ها) و کارفرما ( تولید کنندگان و فروشندگان) را به وجود می آورد.

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش یا همکاری در بازاریابی و فروش، موجب ایجاد موقعیت های فراوان و متناسب با سبک های مختلف زندگی شده است که می تواند رشد و شکوفایی افراد خلاق و مستعد در امر تولید محتواهای فنی و هنری و نیز به کارگیری آن در امور تجارتی را در پی داشته باشد. تحقیقات نشان دهنده ی تاثیر این شیوه از بازاریابی در افزایش بازده در امور مورد نظر، بوده است. در این مقاله به صورت کلی و به اختصار به معرفی این نوع مارکتینگ می پردازیم.

افیلیت مارکتینگ ( بازاریابی افیلیت ): مشارکتی سودآور 

همکاری در فروش یک روش بازاریابی جدید و پر سود است. امروزه شیوه تجارت و تبلیغات ( مارکتینگ ) ، متنوع شده است. به خصوص با ورود تکنولوژی به تمامی جنبه های زندگی، از جمله خرید و فروش، تجارت، کسب و کار، تبلیغات به روش های جدید و اغلب به صورت مجازی، بسیار گسترده تر و سریع تر از قبل انجام می شود. یکی از محبوب ترین و موثرترین روش ها برای معرفی محصولات یا خدمات و نیز فروش و ارائه آنها، روشی است که به جز صاحبان کالا و خدمات، افراد و موسسات دیگر را نیز در سود حاصل از تجارت سهیم کند. امروزه با حذف بسیاری از مشاغل و بحران کار، همچنین سبک های نوین زندگی و ارتباطات، کمبود زمان و افزایش هزینه های رفت و آمد، کاری که امکان انجام از راه دور را داشته باشد، بدون نیاز به سرمایه اولیه، می تواند عالی باشد.

در روش همکاری در فروش، یک طرف سرمایه داران و تولیدکنندگانی اند که توان تولید دارند و طرف دیگر، افراد مستعد و کاربلد که شاید سرمایه یا امکان تولید نداشته باشند، اما دارای توانایی هایی از قبیل برنامه ریزی، تبلیغات و بازاریابی هستند.

بنابراین نه تولید کننده مجبور به افزایش مهارت های بازاریابی و تبلیغات است؛ و نه فرد خلاق در امور تبلیغات صرفا به خاطر نبود امکان تولید، از کسب و کار جا می ماند.

تغییرات فناوری

تمام شیوه های زندگی امروزی بشر که متاثر از تغییرات به خصوص تغییرات فناوری است، بر پایه الگو های قدیمی استوار است. مثلا همین امر مشارکت در کسب و کار یا بازاریابی افیلیت یا همکاری در فروش، دارای الگوی اولیه ی تبلیغات دهان به دهان (زبانی) است؛ در گذشته اگر از کالا یا موسسه ای راضی بودید، آن را به دیگران معرفی می کردید، این موجب رونق کسب و کارها می شد اما افراد عادی از این رونق، سودی نمی بردند مگر اینکه در یک سیستم مشخص بسته به توافق، سودی به عنوان کارمزد یا همان پورسانت در نظر گرفته می شد.

در سیستم جدید با وجود انواع ارتباطات گسترده مجازی، همین الگو به صورت هماهنگ با زندگی امروزی ایجاد شده است. مارکتینگ به شیوه مشارکتی از این جمله است که یکی از موثرترین و محبوب ترین شیوه های بازاریابی در حال گسترش است. تحت عنوان بازاریابی افیلیت یا همان افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing) شناخته می شود.

شما خواه تولید کننده باشید و خواه صاحب رسانه، آشنایی با شیوه  همکاری در فروش می تواند راه های تازه و موثرتری برای رونق کار و درآمد شما ایجاد کند.

هدف افیلیت مارکتینگ (بازاریابی مشارکتی)

هدف همکاری در فروش یا همان بازاریابی پورسانتی، افزایش در بازده است. در این بازاریابی، شرکت، موسسه و فردی که محصولی را تولید می کند یا خدماتی را ارائه می دهد با همکاری افراد یا شبکه هایی که به صورت مستقل و جداگانه فعالیت می کنند، به تبلیغ و جذب مخاطب یا مشتری می پردازند. مطابق قرار داد بین تولید کننده و بازاریاب، در ازای بازده نهایی، کارمزد ( پورسانت ) به بازاریاب تعلق می گیرد.

همانطور که ذکر شد، بازاریابی افیلیت قابلیت سود رسانی چند وجهی دارد. یعنی یک معامله برد برد می باشد. هم تبلیغ کننده هم تولید کننده و هم فروشنده ( که گاها همان تولید کننده است )، متناسب با موقعیت خود، سود می برند.

افیلیت مارکتینگ مثلثی است با سه راس: 1. تولید کننده ( فروشنده) 2. تبلیغ کننده (ناشرانی که با در اختیار داشتن تریبون یا فضای رسانه ای قادر به نشر و توسعه هستند) 3. مخاطبین صاحبان رسانه.

 

مزایای افیلیت مارکتینگ

این نوع بازاریابی دارای مزایای زیادی است که موجب تاثیرگذاری و رشد آن شده، از جمله مهم ترین مزایای آن:

  • امکان دورکاری است که می تواند نتایج مثبتی ایجاد کند. از جمله کاهش در ترافیک شهری و نیز به تبع کاهش آلودگی، کاهش هزینه خدمات و تاسیسات محل حضورکارکنان و…
  • امکان ایجاد فرصت شغلی برای همه با هر شرایط، مثلا افرادی که به دلایلی از حضور در اجتماع یا محیط بیرون معذورند و یا افرادی که بازده کاری آن ها در ساعات غیر ساعات اداری، مثلا در شب بیشتر است.
  • امکان انجام کار در هر مکان که باعث می شود افراد هم به امور روزانه خود برسند و هم از کسب درآمد جا نمانند.
  • بنابراین افیلیت مارکتینگ، فرصت خوبی برای دانشجویان، مادران و بیماران یا افراد دارای شرایط خاص جسمانی است.
  • همکاری در فروش باعث افزایش بازده فروش نیز می گردد؛ زیرا معرفی محصول از جانب فردی که مخاطبین زیاد یا جامعه هدف مناسب، یا امکان نشر و اشتراک گذاری در طیف وسیع را دارد، موثر تر از معرفی توسط خود تولید کننده است.

نقاط ضعف

افیلیت مارکتینگ با وجود مزایای فراوان دارای معایبی نیز هست. از جمله اینکه این کار آنگونه که به نظر می آید ساده نیست؛ ایجاد رسانه ای موثر یا داشتن مخاطبین زیاد نیاز به مهارت و دانش جذب دارد و هم زمانبر و نیازمند صرف انرژی و خلاقیت است.

با اینکه ساعات معینی برای کار وجود ندارد، اما به معنای عدم نیاز به برنامه منظم نیست. مسلما برای آنکه یک ناشر و تبلیغ کننده موفق باشیم باید زمان منظم و مستمری جهت جذب مخاطب اختصاص دهیم.

انتخاب محصول شایسته و آشنایی با جامعه هدف که در تبلیغات اهمیت دارد، نیاز به مطالعه و تحقیق دارد.

همچنین به خاطر مزایای بازاریابی افیلیت، رقابت در آن زیاد است.

 

پورسانت برای بازده

بازده در امور تولیدی مختلف، بر اساس تعریف کارفرما، متفاوت است. بازده می تواند خرید کالای معرفی شده توسط افرادی باشد که از جانب ناشر لینک شده اند، یا ورود و ثبت نام مخاطبین از طریق لینک افیلیت در سایت تولید کننده. در صورت بازده طبق توافق، پورسانت درصدی به افیلیت (صاحبان رسانه) تعلق می گیرند.

افیلیت یعنی چه؟

افیلیت ( ناشر ) می تواند یک مجموعه تبلیغاتی، یک وب سایت مثل آمازون یا علی بابا، یک وبلاگ یا پیج پر مخاطب با بازدید بالا در شبکه های اجتماعی یا فردی مشهور (اینفلوئنسر) باشد.

سایت هایی مثل دکتر ویتامینو از جمله شتاب دهنده های بازاریابی افیلیت هستند که با امکان فعالیت برای فری لنسرها ( افرادی که بصورت شخصی و پروژه ای کار می کنند ) و ناشران به وسیله ایجاد درگاه های ثبت پروژه های مختلف برای کارفرماها، در توسعه این فعالیت نقش مهمی دارند.

نوشتهٔ پیشین
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
نوشتهٔ بعدی
سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست